Vitamina C – administrare, dozare , recomandari

Vitamina C prezent si trecut

In zilele noastre legumele si fructele contin tot mai putina vitamina C datorita tratamentelor, modului de cultivare, toxicitatii mediului de crestere, datorita conservarii si transportului, datorita modului de preparare a mancarii , astfel oamenii ajung sa aiba carente de vitamina C. 

In trecut toate fructele si legumele contineau vitamina C astfel oamenii isi puteau asigura doza zilnica doar prin mancarea de legume si fructe , lucru care nu este posibil in zilele noastre. 

In mod normal 2 Kilograme de portocale proaspete sunt necesare pentru a obtine 1000 mg vitamina C naturala!

 

Vitamina C in fructe

Administrare

Se urmareste pe cat este posibil se se  administreze o doza unica zilnica de Vitamina C cu absortie lenta , in asa fel ca pe durata intregii zi organismul sa primeasca/hraneasca cu vitamina C.

Se recomanda administrarea dozei de Vitamina C dimineata, dupa ce am luat pranzul cu multa apa.

Administrarea dozei zilnice dupa masa sau seara poate afecta  calitatea somnului, sistemul digestiv ramanand activ  datorita eliberarii prelungite a pastilei.

Doza zilnica recomandata de Vitamina C

Administraea Vitaminei C se poate face in doua scopuri : 

  1. Administrarea unei doze Soc sau altfel spus o megadoza (pe o perioada scurta de timp): in cazul in care vrem sa stimulam suplimentar sistemul imunitar, de exemplu  in cazul unui inceput de viroza sau gripa.   In acest caz se poate ajunge la o doza de 2000 mg pe zi. In aceasta situatie luam vitamina C fara eliberare prelungita. astfel obtinem o concentratie mare de Vit C in organism (pe perioade scurte) dar cu efect devastator asupra virusurilor sau bacteriilor. La acest tip tratament se recomanda utilizarea mai multor doze pe timpul unei zile, mai ales datorita faptului ca multa vitamina C se pierde datorita imposibilitatii absortiei intr-o perioada asa scurta de timp.
  2. Administraea necesarului zilnic al organismului de Vitamina C.  Se desfasoara pe o  perioada mai lunga de timp pentru a asigura si complecta necesarul  de vitamine in corp. Doza zilnica recomandata de vitamina C depinde de mai multi factori. In acst caz obligatoriu trebuie sa luam vitamina C cu eliberare prelungita (ca sa asiguram corpului timpul necesar de asimilare) Potrivit specialistilor barbatii ar trebui sa isi asigure o doza de 90 de mg zilnic, femeile – 75 de mg, femeile insarcinate – 85 de mg, femeile care alapteaza – 120 de mg. De asemenea, fumatorii pot creste doza cu 35 de mg pe zi, insa nu este recomandat sa luati mai mult de 2000 de mg de vitamina C pe zi decat in cazul unor tratamente intensive la recomandarea medicului.


Copiii au nevoie de vitamina C pentru ca aceasta ajuta cresterea si dezvoltarea tesuturilor. Astfel, doza zilnica recomandata pentru copii arata in felul urmator:
— 0-12 luni – este suficienta vitamina C pe care bebelusul o ia din laptele matern
— 1-3 ani – 15 mg
— 4-8 ani – 25 mg
— 9-13 ani – 45 mg
— 14-18 ani – 75 de mg

Vitamine sintetice versus Vitamine naturale

Vitamina C este vitamina a carei carenta determina scorbutul, de aceea se mai numeste si acid ascorbic (a = fara; scorbic = radacina cuvantului scorbut). Vitamina C naturala (acid ascorbic natural) este o vitamina hidrosolubila, factor enzimatic implicat in numeroase reactii fiziologice. Se pune intrebarea, cum este mai bine, sa folosim vitamine sintetice sau vitamine naturale?

Vitaminele sintetice sunt ignorate de organism si eliminate in cateva ore, pe cand produsul natural pastreaza stereochimia si sinergiile si este singurul care poate garanta activitatea biologica a vitaminelor si folosirea lor optima pentru organism.

Savantul maghiar Szent-Gyorgyi Albert a fost primul care a extras vitamina C din ardei si pentru aceasta descoperire a fost distins cu Premiul Nobel.

Linus Pauling, un alt savant laureat al Premiului Nobel, a considerat ca vitamina C se poate administra profilactic si in tratament naturist in numeroase boli, de la banalul guturai pana la cancer.

Efecte adverse

Din alimentaţie este aproape imposibil să se facă exces de vitamina C, dar când vorbim de administrarea de suplimentele cu vitamina C situaţia se schimbă.

În mod normal organismul unui adult are nevoie de 75 – 90 mg vitamina C/zi, iar limita maximă admisă, în conformitate cu The Merck Manuals Online Medical Library, este de 2000 mg/zi (2g), ceea ce înseamnă că atunci când se trece de această valoare se poate vorbi de supradozaj.

Efecte adverse ale vitaminei C:

1. Efectul diuretic

2. Pietre la rinichi

3. Probleme gastro-intestinale

4. Migrene şi dureri de cap

5. Hemocromatoză

Alte reacţii adverse

Vitamina C poate interacţiona cu unele medicamente, cum ar fi: antiinflamatoare nesteroidiene (AINS). Aceasta pot cauza deficit de vitamina C în organism. Deoarece vitamina C favorizează absorbţia de fier şi aluminiu, se pot agrava efectele secundare ale unor medicamente, cum ar fi antiacidele (conţin săruri de aluminiu).